Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Multi
Frascati : een kroniek van het muziekleven te Leuven in de 19de eeuw
Authors: --- ---
ISBN: 9789042924307 Year: 2010 Publisher: Leuven Peeters


Book
Zingende torens : Vlaamse beiaarden in beeld
Authors: --- ---
ISBN: 9789059088764 905908876X Year: 2017 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek opent een verborgen wereld hoog in de zingende torens van Vlaanderen: de hoge, niet altijd veilige trappen, de koude wind die door de galmgaten giert, de robuuste bronzen klokken met elk een eigen klank en persoonlijkheid, het klavier dat met vaardige vuisten en voeten wordt bespeeld? De vrolijke klanken die uitwaaieren over de stad klinken in je oor wanneer je door het boek bladert. De schitterende foto?s van Andreas Dill leggen de anatomie van 15 prominente Vlaamse beiaarden bloot en vertalen de mysterieuze schoonheid van beiaardmuziek als het ware in beelden. De begeleidende teksten van Luc Rombouts vertellen het verhaal van de unieke Vlaamse beiaardcultuur. Beiaardmuziek is immers het oudste muzikale massamedium in de geschiedenis.


Book
Nature Morte?? Tentoonstellingsproject rond kunst en ecologie
Authors: ---
ISBN: 9073214386 9789073214385 Year: 1997 Publisher: Leuven Uitgeverij P

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

NATURE MORTE??Uit "Bericht aan de bezoeker": Dit boek fungeert als tastbaar residu van de toch wel bijzonder efemere evenementen die tentoonstelling en symposium zijn. Het symposium van 21 en 22 maart 1997 over kunst en ecologie vormt een theoretische omkadering van detentoonstelling. Beide vinden hun neerslag in deze publicatie. In het eerste deel van dit boek werden de teksten verzameld van de referaten. In het tweede deel worden de kunstenaars van de tentoonstelling voorgesteld. Voor de teksten over een aantal kunstenaars werd een beroep gedaan op de afdeling Kunstwetenschap van het departement Letteren van de K.U.Leuven. In het kader van een seminarie over hedendaagse kunst schreven de laatstejaarsstudenten onder begeleiding van prof. Lut Pil per kunstenaar een beknopte, situerende tekst. De documentatie die zij daarvoor verzamelden fungeert tegelijkertijd als informatie voor de gidsen. Via symposium en publicatie is het project 'Nature Morte'?'?' niet enkel geografisch, maar ook pedagogisch ingebed in de context van de stad en haar universiteit.


Book
The production of stained glass in the County of Flanders and the Duchy of Brabant from the XVth to the XVIIIth centuries : materials and techniques
Authors: --- ---
ISBN: 9781905375646 1905375646 Year: 2009 Volume: *17 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The research focuses on materials and techniques used in the art of stained glass in the Low Countries and more especially in the County of Flanders and Duchy of Brabant during the Renaissance and Baroque eras. This was without doubt the golden age of stained glass in our region and stained-glass artists at the time were sometimes highly respected draughtsmen and painters.&#13;&#13;&#13;&#13;To give a clear picture of material and technical developments, the period under consideration starts with a prologue (from the early fifteenth century) and ends with an epilogue (into the first decades of the eighteenth century). The subjects of research were not restricted to the glass still present in our region, but included case studies on stained glass from the Low Countries found in Spain (Miraflores, Leon and Seville), Portugal (Batalha) and England (Oxford). Stained glass windows from the Low Countries were in any case highly desirable luxury products that were exported all over Europe.&#13;&#13;&#13;&#13;The approach based on the conservation-restoration perspective is largely innovative, since past studies on stained glass in our region have mainly been founded on one well-defined approach. It was unusual to make connections between, for example, the results of chemical analyses of glass and the art historical interpretation or correct dating. The uniqueness of the modern conservationist-restorer’s approach lies in the fact that he or she is required to consider our cultural heritage in a broad and integrated way with a view to correct diagnosis and suitable treatment.&#13;&#13;&#13;&#13;This research, although only an initial exploration, has already resulted in some highly relevant new insights. This study is also able to demonstrate that the art of stained glass, contrary to what was generally assumed, was still technically very refined into the first half of the eighteenth century, although mainly in the Northern Netherlands, where worldly clients continued to value stained glass windows as an expression of their wealth and prestige.&#13;&#13;&#13;&#13;The conclusion emphatically confirms the importance of interdisciplinary cooperation with a view to conserving our cultural heritage. Historical and scientific research is after all an essential complement to visual observation. Together, these various analytical methods are a guide to better interpretation of the heritage we seek to preserve, its story of decay, and the efforts at restoration. Without this integrated collection of information, every study will be limited by its own shortcomings and prejudices, which could of course be a hazard when actively intervening to conserve stained glass.


Book
Pieter-Jozef Verhaghen (1728-1811) : in het spoor van Rubens : [tentoonstelling : Leuven, M, 8 april - 25 september 2011 & Aarschot, Stedelijk Museum, 12 maart - 12 juni 2011 & Heverlee, Museum abdij van Park, 7 april - 25 september 2011]
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789042925274 Year: 2011 Publisher: Leuven Peeters

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de publicatie naar aanleiding van de tentoonstellingen in het Stedelijk Museum van Aarschot, M in Leuven en het Museum Parkabdij is een nieuw standaardwerk over deze kunstenaar gerealiseerd, het eerste sinds de monografie over Verhaghen in 1932 van de hand van conservator Victor Demunter. De auteurs Peter Carpreau, Jo De Cuyper, Jan Gerits, Thomas Matei, Tessa Proost en Veronique Vandekerchove hebben nieuw onderzoek gevoerd naar het leven en het werk van de achttiende-eeuwse schilder. Hun onderzoeksresultaten vinden een neerslag in de essays en laten toe een breed en genuanceerd beeld te schetsen van zowel de kunstenaar als de familieman die Verhaghen was, van de leerschool die hij heeft gelopen en van de internationale faam die hij met zijn schilderkunst wist te verwerven.

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by